Ik stop met TeachMe… (niet echt)

Ik stop met gerritvromant.be

Drama! Drama!

Haha, neen, geen drama.
Verandering, dat wel. Maar vooral aan de buitenkant, niet binnenin.

Ik ga dus de komende weken afstappen van de naam “TeachMe”, maar ga wel voor de volle 100% verder met deze business.

En zelfs nu nog meer dan ervoor. Maar dan onder mijn eigen naam: Gerrit Vromant – Social Media Coach.

Hieronder mijn story en de waarom.

Hoe het begon:

Toen ik 2 jaar geleden begon als zelfstandige was “Gerrit Vromant” de freelancer. Ik verkocht mijn uren aan klanten. Uurtje factuurtje, je weet wel.

Al van in het begin was er het idee om iets schaalbaarders op te zetten. Iets waarin ik online kon werken, waarin ik geen uren verkoop, maar eerder diensten in de vorm van een product. Of beter: kennis in de vorm van een product.

Omdat zo een concept niet meteen 100% van je inkomen vervangt, was voor mij een opsplitsing nodig. Zowel in mijn hoofd, als naar mijn marketing toe:

gerritvromant.be werd geboren.

Een platform waarop ondernemers online kunnen leren van experts over verschillende topics. Ik ging starten met een cursus over Facebook, dit verder uitbouwen met andere sociale media, en dan andere experts zoeken die ook hun kennis willen delen.

Think Big, World Domination, enzo van die dingen  🙂

Ondertussen zijn we een kleine 2 jaar verder.

Ik heb een videocursus waarin je leert hoe je Facebook strategisch gebruikt, de 30 Dagen Facebook Challenge waarin je gedurende 30 dagen via mail tips en inspiratie krijgt voor een levendige Facebookpagina. En er is een online cursus over Facebook Advertenties, die ik gewoon live via een webinar systeem geef.

Maar wat er niet bij is zijn de andere social media kanalen. En de andere experts. Ik bleef bij verschillende aspecten van Facebook. En ik bleef het gewoon op m’n eentje doen.

Ik vond mijn eigen ding doen veel te leuk, en wou daar vooral mee verder. Niet te veel gedoe.

Weg van het uurtje factuurtje model

En dat ging goed. Sinds begin dit jaar doe ik geen freelance werk meer. Waar in 2016 80% van mijn inkomen kwam uit freelancen en 1 op 1 klanten, komt in 2017 80% van mijn inkomen uit TeachMe en andere projecten.

TeachMe was dus mijn redding van het uurtje factuurtje-model, en mijn oplossing tegen 10 klanten tegelijk hebben die je komen vertellen wat zij willen dat je doet (wie ooit als freelancer gewerkt heeft weet perfect waar ik het over heb).

Bovendien kreeg ik wel momentum als “de Facebookman” (of soms zelfs -guru). Op sommige netwerkevents wist de helft van de aanwezigen al wie ik was en wat ik deed.

Ik krijg elke dag vriendschapsverzoeken van andere ondernemers, die duidelijk beter af zouden zijn op mijn Facebookpagina (gerritvromant.be) dan op mijn profiel Gerrit Vromant (you know, beetje onderscheid tussen de 2). Maar ik aanvaardde ze toch… want het blijven toch potentiële klanten…

En mensen raden regelmatig mijn producten aan aan andere ondernemers: “Kijk eens naar de 30 Dagen Facebook Challenge van Gerrit Vromant” zeggen ze dan.

Niet “kijk eens naar TeachMe”.

En voor mij was TeachMe mijn merk. Niet “Gerrit Vromant”. Dat was de freelancer.

Dweilen met de kraan open

Nu, begrijp me niet verkeerd. Het is wel een aangenaam gevoel, dat je merkt dat wat je doet in de smaak valt en dat het werkt.

Maar ik bleef maar proberen om TeachMe naar voor te schuiven, en niet Gerrit. Maar het voelde soms wat dweilen met de kraan open.

Inhoudelijk had ik het wel 100% naar mijn zin. Dat wel. Zelfs zo hard dat die volgende fases (andere netwerken, andere experts) maar bleef uitstelen en bleef focussen op mijn niche: Facebook marketing voor ondernemers.

Maar het idee dat ik origineel had met gerritvromant.be is dus fameus geëvolueerd.

(Da’s ook logisch in een ondernemerspad. Niemand heeft alle antwoorden van in het begin. En wie beweert van wel liegt. Tegen jou, maar vooral tegen zichzelf.)

Het nieuwe pad

Ik sta nog steeds achter het concept: mijn kennis delen met andere ondernemers. Maar ik voel dat de naam niet meer 100% past bij hoe ik het nu aanpak.

Ik heb veel nagedacht over andere namen voor mijn merk. Catchy namen, slimme namen, namen die autoriteit uitstralen, … En vaak werd ik jaloers omdat iemand een bedrijfsnaam had die ik zo leuk vond. Ik wou dat ook.

Maar tegelijk heb ik veel gekeken naar hoe ik en anderen omgaan met bedrijfsnamen.

En mijn conclusie was: waarom moet ik per se 2 namen hebben?

Want nu kennen mensen de 30 Dagen Facebook Challenge als “van Gerrit Vromant”, niet zozeer “van TeachMe”.

Dus waarom blijf ik dan me “verstoppen” achter die bedrijfsnaam en blijf ik “vechten” om die merknaam erdoor te krijgen? Waarom ben ik “Gerrit van TeachMe”, en niet gewoon Gerrit Vromant?

En dat terwijl ik zelf zo’n voorstander ben van open en authentieke communicatie.

Ik denk er al een jaar over. En vandaag, zonder dat ik echt klaar ben voor een ‘rebranding’ (logo, website, enzovoort) hak ik de knoop door:

TeachMe gaat gewoon verder onder mijn eigen naam: Gerrit Vromant. Ik plak er “social media coach” achter om een onderscheid te maken met mijn privé profiel, en om duidelijk te maken wat ik doe.

Maar over de komende weken en maanden zal je dus het “merk” TeachMe zien verdwijnen en meer Gerrit Vromant zien opduiken.

Meer mezelf.

Op de toekomst,
Gerrit

 

En oja, wat verandert er daarbij voor jou?

Goh, niet veel eigenlijk. Behalve dat ik nu nog meer mezelf zal kunnen zijn.
En een paar kleine dingen zoals mijn Facebookpagina die zal van naam veranderen (hopelijk snel, hangt af van hoe goedgezind Facebook is).
En de website www.gerritvromant.be die wordt de komende weken overgezet naar www.gerritvromant.be.

By | 2017-11-21T00:14:11+00:00 november 21st, 2017|

Leave A Comment